25 May 2012

Fakulti Dakwah dan Ilmu Komunikasi

Fakulti Dakwah dan Ilmu Komunikasi Universitas Islam Negeri (UIN) Sultan Syarif Kasim Riau, meskipun secara formal baru ditubuhkan pada tahun 1998/1999, tetapi secara sejarah Fakulti ini telah berusia hampir seperempat abad, kerana embrionya bermula dari Jurusan Ilmu Dakwah yang ada pada Fakulti Usuluddin IAIN Sulthan Syarif Qasim Pekanbaru.


Pada tahun 1996/1997 telah dilakukan pula perundingan dengan Fakulti Ilmu Komunikasi Universiti Padjadjaran Bandung dalam rangka mempersiapkan dan memperluaskan jurusan pada Fakulti Dakwah yang akan ditubuhkan, yang kemudian menghasilkan kesepakatan kerjasama antara IAIN Susqa Pekanbaru dengan Universiti Padjadjaran Bandung yang direalisasi dalam bentuk menandatangani naskah perjanjian berupa Memorandum of Understanding (MoU) pada bulan Januari 1998 dengan nombor; IN/13/R/HM.01/164/1998 dan 684/706/U/1998 yang pelaksanaan teknikal diamanahkan pada Fakulti Usuluddin (Pengasuh Ilmu Dakwah) dan Fakulti Ilmu Komunikasi Universiti Padjadjaran Bandung sebagai tindak lanjut dari MoU tersebut adalah disepakatinya pembukaan Program Ijazah Sarjana Muda Ilmu Komunikasi dan Diploma Pers dan Grafik, untuk melengkapkan dua Jurusan yang sudah ada iaitu jurusan PMI dan BPI pada Fakulti Dakwah dan Ilmu Komunikasi yang kan ditubuhkan.

Berdirinya Fakulti Dakwah IAIN Sulthan Syarif Qasim Pekanbaru pada 28 Februari 1998 dan pada saat usia Fakulti Dakwah dan Ilmu Komunikasi yang baru berusia satu tahun namun Fakulti Dakwah dan Ilmu Komunikasi UIN Suska Riau terus mengembangkan diri dengan melakukan pelbagai usaha diantaranya pembangunan jurusan, salah satunya adalah pembukaan Jurusan Teknik Informatika. Jurusan ini sesungguhnya telah dirancang sejak awal, yakni sejak bulan februari 1998.

Perjanjian dengan ditandatanganinya perjanjian bersama (MOU) antara IAIN Susqa dengan Institut Teknologi Bandung (ITB) nombor IN/13/R/HM 01/335/1998 dan nombor 226/KS/K0 1 / DN 1.2/1998 tarikh 10 Ogos 1998 yang salah satu isinya mengandungi perjanjian untuk membuka Jurusan Teknik Informatika pada tahun akademi 1990/2000. Dua tahun kemudian iaitu pada tahun akademi 2001/2002, Fakulti Dakwah membuka pula Program Baru, Teknik Industri yang juga mendapat bantuan tenaga profesional dari Syarikat PT. CPI. Sehingga pada tahun akademi 2001/2002, Fakulti Dakwah megasuh lima program Ijazah Sarjana Muda dan satu program Diploma.

Pada tahun 2002/2003 Fakulti Dakwah merancang pula untuk membuka satu jurusan program Sarjana Muda iaitu jurusan Pengurusan Dakwah dan satu jurusan Matematik. Pembukaan jurusan matematik ini bertujuan untuk mendampingi Jurusan Teknik Informatika dan Teknik Industri, yang pada tahun akademi 2002/2003 dikeluarkan dari Fakulti Dakwah dan ditingkatkan menjadi Fakulti tersendiri, iaitu Fakulti Sains dan Teknologi, sebagai sebahagian daripada program peningkatan status IAIN dari Intitusi menjadi Universiti Islam Negeri (UIN) Sultan Syarif Kasim, Riau. Sejak dari tahun akademi 2002/2003 jurusan Teknik Informatika, Metamatik dan Teknik Industri tidak berada di Fakulti Dakwah dan Ilmu Komunikasi. Kini, Fakulti Dakwah dan Ilmu Komunikasi mengasuh empat program sarjana muda dan satu program diploma iaitu;

a. Program Ijazah Sarjana Muda:
    1) Pengembangan Masyarakat Islam
    2) Bimbingan Penyuluhan Islam
    3) Ilmu Komunikasi
    4) Pengurusan Dakwah
b. Program Diploma Pers dan Grafik

No comments:

Post a Comment